Snoepgoed: van verjaardagsfeestje naar festival

Feestje?

“Dit verhaal begint bij mijn verjaardag. Of eigenlijk: onze verjaardagen. Want eind september word ik 42 en in diezelfde week zijn twee goede vrienden eveneens jarig; Luke Kiers wordt 44 en Richie Kartosonto tikt de 40 aan. Zeven jaar geleden hebben we al eens uitgepakt met een underground feest ter ere van onze verjaardagen. Snoepgoed heette dat. Daar is nog lang over nagepraat, dus dat smaakte naar meer. Lang verhaal kort: dit jaar organiseren we het Snoepgoed-festival. Met naast heel veel andere artiesten ook een optreden van Typhoon. Het is een kleurrijk evenement in de Spoorzone. Non-profit. En geloof mij: we zijn er al vanaf mei héél druk mee. Als je van je verjaardag een openbaar festival maakt, dan mag je wel zeggen dat het een beetje uit de hand is gelopen. Toch?”

Eerste editie

“Nog even over dat feestje van zeven jaar geleden. Het moest grootser en creatiever dan we ooit eerder hadden gedaan. Ik was toen druk bezig met het Up-Town project in Zwolle – de transformatie van het voormalige KPN-gebouw naar een hip wooncomplex. De verbouwing en nieuwbouw moest nog beginnen, dus we konden daar lekker uitpakken. Dat gaf ons de perfecte kans om een underground feest te organiseren, zonder ons druk te maken over schade of andere beperkingen. De locatie was industrieel, rauw en eigenlijk precies de sfeer die ik voor ogen had. Het feest was een groot succes. Geen entree, geen posters, alles ging via mond-tot-mondreclame, maar uiteindelijk hadden we 250 mensen binnen. De combinatie van kunst, muziek en creatieve decoraties maakte het helemaal af.”

Goeie locatie

“Dat thema Snoepgoed was een schot in de roos. Felle kleuren, candy-gerelateerde decoraties en een line-up die alles van house tot hiphop bood. Het gaf de feestgangers een gevoel van vrijheid en expressie. We hadden de oude kantine tot feestzaal benoemd. De ruimte, die normaal groen was, werd omgetoverd in roze en paars. Met gave graffiti op de muren en lampenbollen die we inpakten als lollies. Wat ik al zei: iedereen was enthousiast. Het was gelukt om qua sfeer en aanpak iets tofs neer te zetten. Iets nieuws dat Zwolle – in mijn ogen – echt goed kan gebruiken. In de afgelopen paar jaar heb ik vaker een feestje georganiseerd en soms lukte het niet om een goede locatie te vinden. Lastig. Tot we afgelopen mei een bericht voorbij zagen komen over de Spoorzone. Daar was een uitzonderingsregeling mogelijk voor festivals. Dus ik heb toen contact opgenomen met de gemeente en zo is dat balletje gaan rollen.”

Aftermovie Snoepgoed 1.0

Schakel marketing cookies in om deze content te tonen

Voor video's maken wij gebruik van Youtube. Youtube plaatst cookies voor een verbeterde weergave van relevante video's.

Cookie instellingen

Concept uitwerken

“Een festival is een flinke klus. Je moet de locatie inrichten en aankleden, artiesten boeken, licht en geluid inhuren, drank en eten regelen, maar ook zorgen voor vrijwilligers die meehelpen. Ik heb wel een paar keer gedacht: waar ben ik aan begonnen? Maar het geeft ook veel energie. Het is zo gaaf om een concept tot in de puntjes uit te werken. Als ontwikkelaar weet ik daar alles van. Zo heb ik het ook aangepakt: ik wil het hele concept kunnen overzien en doordenken. Het hoeft niet perfect, maar alles moet wel kloppen. We willen 700 tickets verkopen om uit de kosten te komen. Daarvoor hebben we samenwerkingen opgezet met lokale ondernemers en sponsoren gevonden. Via social media laten we dagelijks van ons horen. Het is het duurste verjaardagsfeest dat we ooit gaan geven, maar het voelt als placemaking pur sang: iets creëren wat Zwolle en de Spoorzone in het bijzonder nodig heeft. Iets wat dat gebied nóg leuker maakt.”

Totaalervaring

“Het festival vindt plaats op het terrein van Perron 038. Deels binnen, deels buiten. Het is een industriële locatie die perfect aansluit bij de sfeer die we beogen. Het rauwe van de omgeving geeft een extra dimensie. Er staan twee tenten en binnen hebben we twee aparte areas. Eén daarvan is de Jawbreaker, met heel veel fel gekleurde decorstukken en als muziek voornamelijk deep house en techno. In de tweede ruimte hangt een grote suikerspin aan het plafond, die we speciaal uitlichten. We draaien daar ambient en we hebben genoeg zitzakken; typisch zo’n ruimte om even te chillen. In een van de tenten is ook een podium - de Candy Shop. Daar vind je een mix van hiphop, funk en afrobeat. En wat ik al zei: ook Typhoon komt optreden. Fantastisch toch! Hij is een vriend van Richie, anders was dat met ons budget nooit gelukt. Naast muziek draait Snoepgoed vooral om de ervaring. Bezoekers worden verwelkomd in een wereld vol kleur, performance en creativiteit. We hebben zelfs een Candy Squad die je helpt om snoepgoedwaardig gekleed te gaan als je dat nog niet bent bij aankomst.”

Nieuw in Zwolle

“Wat dit festival voor mij zo bijzonder maakt, is dat het echt een co-creatie is. Ik let dus goed op het totaalconcept en doe het projectmanagement, Luke kijkt naar het geld en de marketing en Richie heeft bijvoorbeeld optredens geregeld. We doen dit met een hecht team van vrienden en vrijwilligers – stuk voor stuk mensen die geloven in ons idee. We hoeven er geen euro aan te verdienen en hopen vooral uit de kosten te komen, maar ik zie het als een mooie manier om dit type feesten naar Zwolle te halen. Een uniek evenement waarvoor ik normaal gesproken naar Amsterdam of een andere grote stad moet. Hoewel het organisatorisch soms spannend is, weet ik dat we iets bijzonders neerzetten. Het wordt een festival waar jaren later nog over wordt gesproken. Ik kan niet wachten om het te vieren met iedereen die net zo houdt van expressie en creativiteit als wij.”

Secret Area

“Voor de prijs hoeven bezoekers het niet te laten. Een kaartje kost 34,50. Het terrein gaat om 15 uur open en om 00.00 uur eindigt het feest. Vanwege de vergunning kunnen we niet de hele nacht doorhalen, maar ik denk dat we lang genoeg de tijd hebben om er iets moois van te maken. Er lopen theatermensen rond over het terrein die bezoekers aanspreken en voor sfeer zorgen. Ook bezoekers doen mee in het decor – ook zij zorgen voor reuring door hun kostuum en uitdossingen. Zo’n feest maak je gewoon met elkaar.” “Ook niet onbelangrijk: voor de muziek werken we samen met de geluidsmensen van Fragma Audiovisual. Zij leveren extreem goeie speakers. Vaak wordt daar op beknibbeld, maar wij gaan voor kwaliteit. Ook qua eten hebben we echt ons best gedaan om de betere foodtrucks op het festivalterrein te krijgen. Dus je krijgt geen snackzooi, maar gewoon lekker eten. Vergeet ik dan nog iets? O ja, onze verjaardag natuurlijk! Er is een Secret Area waar wij als vrienden ons verjaardagsfeestje vieren. De ruimte is er helemaal op ingericht. Maar verder zeg ik niets… Je komt er alleen als je het codewoord weet te ontfutselen. Dus er is genoeg te puzzelen en uit te vinden. Ik heb er heel veel zin! Of had ik dat al gezegd?”