Vernieuwde Spoorzone Zwolle is reuzensprong richting toekomst


Het gonst al een tijdje rond. Zwolle duikt een nieuw tijdperk in. Dankzij de gebiedsontwikkeling in de Spoorzone maakt de stad zelfs een reuzensprong. De ambities zijn torenhoog. Pal naast het treinstation verrijst de komende jaren een tweede stadshart. Een fijne, moderne plek voor wonen, werken, studeren én recreëren. Duurzaam ingericht. Met oog op innovatie en creativiteit. Daniël Oostenbrink van Urban Innovators is een van de ontwikkelaars. Deze week hebben zij een convenant getekend voor het toekomstige Hanzekwartier. Daar komt 130.000 ​vierkante meter​ bebouwing bij. Benieuwd naar Daniëls visie?

Spoorknooppunt

Ja, de Spoorzone. Noem ’t gerust Zwolle 5.0. Want in dit gebied vind je straks gebouwen en stedenbouwkundige oplossingen die volkomen nieuw zijn voor Nederland. Sterker nog: samen met de gemeente Zwolle gaan de ontwikkelaars voor een plek met zelfs internationale aantrekkingskracht. Logisch, op zo’n fraaie locatie naast station Zwolle. Niet voor niets het op een na belangrijkste spoorknooppunt van Nederland. En je weet: de toekomst biedt minder auto’s en juist meer treinen. Je moet dus in Zwolle zijn! Nu bestaat het ontwikkelgebied uit kantorenlocatie Hanzeland en een groot terrein met verouderde spoorgebouwen. Straks kan je ook wonen in en tussen die grondig verbouwde kantoorkolossen. En werken kunstenaars en hightechbedrijven samen in de vernieuwde spoorloodsen. Het zijn slechts een paar voorbeelden. Ontwikkelen, ontwerpen, creëren en maken. Maar ook wonen en uitgaan. Alles vind je daar. Op elke straathoek ervaar je straks dat dynamische van een grote stad.

Wereldburger

Daniël van Urban Innovators is bij dit alles nauw betrokken. Hij is een van de meest vernieuwende ontwikkelaars in Zwolle. Kijk naar zijn projecten Up-Town en Hof van Thorbecke. Daniël bouwt graag circulair. Loopt warm voor hippe vormgeving. Kiest als het even kan voor industrieel design in combinatie met duurzame oplossingen. Daniël is een wereldburger. Hij heeft op meerdere plekken gewoond. In Singapore. In Jakarta. In Dublin. Maar ook in Las Vegas en Florida. Hij schrikt niet van out of the box en sky high. Hij beschikt juist over een zeer ruim referentiekader. ,,Bij de Spoorzone gaat het veel verder dan locatieontwikkeling. Je hebt een heel gebied in te richten. Alles komt ter tafel. Van gebouwen, wegen tot aan het groen. Mobiliteit wordt een van de uitdagingen. De gemeente wil het gebied autoluw maken, maar het station moet wel bereikbaar blijven vanaf de zijde IJsselallee. Dat vraagt om innovatie oplossingen. Daar denk ik graag over mee.’’

Hanzekwartier 

In de Spoorzone gaat Zwolle zich opnieuw uitvinden, vertelt Daniël. ,,Dit wordt de belangrijkste stap in de geschiedenis van de stad. In het Ontwikkelkader wordt gesproken over een plek met internationale aantrekkingskracht. Dat vraagt om ontwerpen en plannen die totaal anders zijn dan we tot op heden gewend waren.’’ Onder begeleiding van de gemeente werken tientallen partijen samen aan de herontwikkeling. Voor het nieuwe Hanzekwartier is inmiddels een convenant gesloten. Een bruisende locatie waar opleidingen, startups en high tech-bedrijven elkaar vinden. Daniël gelooft heilig in de potentie van het gebied. Het programma beschrijft een functiemenging van wonen, werken, studeren en recreëren. ,,Het is ook dé manier om een hippe, hoog opgeleide doelgroep in Zwolle te houden. Of juist aan te trekken. Dat komt hier allemaal samen.’’

Uitgaansattractie

Daniel ziet veel kansen voor deze wat jongere doelgroep. ,,Ik mis als Zwollenaar een plek waar toffe feesten worden gehouden. Kroegen zijn leuk, voor een hapje en een drankje. Maar er is veel meer mogelijk. Uitgaansplekken in grote steden zijn veel groter en uitdagender. Zoiets wil ik in onze stad realiseren. Een grote attractie. Vergis je niet: dat wordt iets waar heel Nederland over gaat praten. Want over die reikwijdte heb je ’t in de Spoorzone.’’ Daarnaast kijkt hij goed naar de manier van wonen en leven die past bij de nieuwe stedeling. ,,Bezitten ze straks überhaupt nog een auto? Of pakken ze indien nodig een leenauto? Gaan ze vooral met de trein? Dat bepaalt ook mede hoe je een woongebouw opzet. Daarbij verkennen we ook andere woonvormen: leven in een community wordt bijvoorbeeld heel normaal. Ook de mix tussen jongeren en ouderen. Dat vraagt totaal andere concepten dan we tot op heden ontwikkeld hebben. Super tof om die te kunnen ontwikkelen.’’ Een van die ideeën is een brug over het gebied; het Engelenpad. Een route die het oude en nieuwe Zwolle verbindt. Van de binnenstad tot aan het Engelsewerk.

Biodiversiteit

De huidige binnenstad van Zwolle biedt veel hoogwaardige historie. Je krijgt daar een warm gevoel van. Zwolle mist alleen een centrum met een hoogstedelijk karakter, zegt Daniël. ,,Denk bijvoorbeeld aan Amsterdam-Noord en het Deventer Havenkwartier. Plekken met een leuke industriële, stadse sfeer. Een combinatie van oud en nieuw. Met heel veel verschillende functies. Dus niet alleen wonen en werken, maar ook horeca.’’ De kantorenlocatie Hanzeland is nu nog sterk versteend. Straks verrijzen er groene gevels en vind je er onder meer een nieuw stadspark. Goed voor de ontspanning én de biodiversiteit. De Spoorzone moet een fijne omgeving zijn voor bezoekers, werkers en bewoners. Dat zit ook zeker verpakt in dat groene. Meer planten en bloemen. Meer vogels en insecten. Méér milieuvriendelijke bouwmaterialen. ,,Veel vaker hout bijvoorbeeld. Niet alleen aan de gevels, maar ook als vervanger van beton bij het casco. De natuur als tegenhanger van het industriële: dat samenspel vind je daar,’’ voorspelt Daniël.

Idealisme

Zwolle groeit naar verwachting door naar zo’n 180.000 inwoners. De Spoorzone ondersteunt die ontwikkeling. Daniël: ,,Als ik even wegdroom en vooruitkijk, dan zie ik in dat gebied veel verschillende activiteiten. Heel veel geestdrift en reuring. Studenten die samenwerken. De maakindustrie die floreert, ook door hergebruik van materialen. Maar vooral ook: nieuwe concepten en nieuwe producten. Mensen die met elkaar bezig zijn de wereld beter te maken. Vanuit die verbinding.’’ Het is zeker ook gestoeld op idealisme, vertelt hij. ,,Geloof in samenwerking en duurzame vooruitgang. Als je zo’n fijne plek creëert trek je ook kunstenaars aan die meedenken. Dan komt er veel energie vrij. Dat je voelt: hier gebeurt het. Precies ook wat je altijd hoort over Sillicon Valley in Californië. Dat is niet alleen hightechindustrie. Dat is ook verbroedering. Het idee van: hier komt alles samen. Ja, da’s voor mij de Spoorzone.’’

#Hanzekwartier

Schakel marketing cookies in om deze content te tonen

Voor video's maken wij gebruik van Youtube. Youtube plaatst cookies voor een verbeterde weergave van relevante video's.

Cookie instellingen